Sider

mandag 22. november 2010

Komiske sjåfører!

Som dere vet dro jeg til Kautokeino på fredag en helgetur. Det er temmelig langt til å kjøre dit, ja som vi sier det, hele fem timer. Her i nord går ikke avstander i kilometer eller mil, men i timer og minutter. Spør noen hvor langt det er dit eller dit, sier vi bare "tja, ca 50 minutter dit, også tar du til høyre i det krysset og kjører ca 8 minutter dit, da skal du omtrent være dær". Noen som kjenner seg igjen?

Uansett, på veien nordover seig den blå stripa på graderstokken lenger og lenger ned. Det gikk helt ifra mildvær og regn, til 20 minus- kall det gjerne kaldt, men første gang jeg var dær var det 40 minusgrader- men det er også en helt annen sak. (Jeg er kjent for å bytte tema ofte). Ja, over til de komiske "tingene" man møter på veiene når man er ute å kjører.
Når graderstokken var krøpet til tyve minus og vi nermet oss Kautokeino, kom vi plutselig over en bil som sto i veikanten med nødblinken på. Det vare en temmelig gammel bil så vi skjønte at her var det motorstopp på ferde. Ene kompisen i bilen vår, ble litt nervøs om det kunne være landeveisrøvere. "Lås dørene!!!" utbrøt han. Som om det er landeveisrøvere midt på vidda i tjue minus... Vi stoppet, og ganske så riktig var det motorstopp på ferde. Tre ungdommer i en bil, ingen av de kjente hverandre, men alle skulle Kautokeino å spille fotballkamp. To jenter og en stakkars gutt. Bilen deres var gått tom for olje, noe som er temmelig vanlig for gamle biler, men de fleste av oss dødelige sjekker oljen regelmessig og i tillegg har med ekstra olje i tilfelle skaden skjer.
Dere skjønner kanskje nå at de ikke hadde olje. Det de heller ikke hadde i bilen var varmeaperat som fungerte. Noe som også er ganske vanlig for gamle biler, men drar man til Kautokeino på vinteren bør man nesten ha det. Det disse ungdommene hadde. var isskrape. Den ble vist ofte brukt.. inne i bilen vel og merke.

I vertfall,  det hele endte med at jentene,(en av dem var bileieren), ble hentet av en kjenning av dem så de forsvant ganske fort. Igjen på veien sto jeg og de to jeg var sammen med, og den stakkars gutten som var med jentene, pluss en bil med motorstopp og tjue minusgrader. Ja, vi kunne nok latt igjen bilen mindt på veien, og overlatt den til tilfeldighetene, men neida- vi brukte et tynt tau (som røk tre ganger) og slepte den helt til Kautokeino (30 minutters kjøring). Og isskrapa var selvfølgelig med den også.

Folkens, har du bil og skal dra til Kautokeino på vinteren: ta med isskrape, slepetau og olje. Helst varme klær , det hadde nemmelig ikke disse ungdommene. Regner med de hadde en kald fornøyelse  ;)

5 kommentarer:

  1. Hahahaha! HErlig!!

    Syns eg ser det for meg.. ;)

    SvarSlett
  2. Forresten, du må åpne for at andre enn dem med google-konto kan kommentere. Ring meg, så skal eg forklare...

    SvarSlett
  3. ja,ringer deg senere ;) ja det var litt komisk! måtte no flire litt med meg selv. Litt skal vel følge med når man skal presse seg så langt nord :D

    SvarSlett
  4. Hahaha, artig. :) Ser det for mæ. Enten kjøre dæm aldri til Kauto igjen, eller dæm har en nyere bil med alt utstyr iorden. ;)
    Også at dæm bare forsvant og elta biln!?? :D:D:D:D

    SvarSlett
  5. Ja, ble endel fliring dær ja :) Ungdommer no til dags :D Men syns no ikke så synn i de jenten som stakk av, men mest i han gutten som blei forlatt til en fremmen bil, fremmen folk og midt på vidda liksom! Ikke hadde eg følt meg så trygg akkurat!! hahaha!

    SvarSlett