Sider

fredag 19. november 2010

SYNG MED

Hver jul kommer julestemninga inn litt vel tidlig. Denne gangen startet den i slutten av oktober, og nå har jeg så julestemning (selv om alt det hvite regnet bort i dag), at jeg sitter å synger på julesanger.
En av mine favorittsanger er den samiske versonen av "Mitt hjerte alltid vanker". Jeg tror Mari Boine sang den en gang inn på en cd så den finnes sikkert en plass. Regner med mange av dere har hørt den, og iværtfall kan melodien, så jeg tenkte jeg skulle skrive ned noen vers av denne julesalmen så dere kan øve dere nå i førjulstiden. Lykke til!

           Mu vàibmu vàdjol doppe
           gos Jesus riegàdii,
           mu jordagat leat dasa
           buot oktii `coahkkanan.
           Das lea mu àibba`seapmi,
           das osku dàvvir lea.
          Ja nuvt in vajaldahte
           dan juovlaija mun.

           Vuoi maid das galggan cealkit,
           go mun dan jurdda`san,
            go almmiriikka Hearrà
           lea stàljas veallàmin!
            Go almmi àvvu,gudni,
            ja Ipmil sàtni maid,
            lea badjelgeh`c`cojuvvon
            dàn heajos eatnamis.

           Du kruppà birra pàlmmaid
           mun lebben mielastan.
           Dutnj` aivvestassii eallit
            ja jàpmit dàhtun mun.
           O boade,vai mun gavnnan
            dan àrvvotvuohtanan
           go don mu vàimmu sisa
           leat dàhtton riegàdit.


Jeg kan prøve å leite opp innspilling av denne sangen så kan dere høre på den samtidig som dere trener, og vips- så kan dere en samisk julesang :) God fornøyelse!


FORESTEN SÅ SER JEG AT DET ALLEREDE BEGYNNE Å BLI NOEN SOM ER INNE OG LESER BLOGGEN MIN! SKIKKELIG KOSELIG FOLKENS!                        

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar